IHGR

Jag var som sagt på öppet hus i torsdags. Efter England så ska jag läsa IB (International Baccalaureate), det är en linje som är likadan i hela världen, den ger alltså både högskolebehörighet utomlands och här i Sverige. Jag var på International High School of Gothenburg Region, och jag blev helt kär. Jag tycker att det är viktigt med gymnasiet, för jag kommer komma hem igen. Jag kommer inte vara i England under hela min gymnasietid. Det positiva med IB är att jag inte behöver gå om ett år när jag kommer hem. Om jag läser matte och biologi i England och går ut med bra betyg, så kan jag ta året tillgodo. Det viktigaste är matten, engelskan får jag på köpet, sedan vill jag läsa lite mer naturvetenskapliga ämnen här hemma, så är det bra om jag läser biologi. 
På IB läser man 6 ämnen, 3 på higher level (HL) och 3 på standard level (SL). Det finns sex ämnesgrupper, och man väljer ett ämne ur varje grupp. 
De ämnen jag tänke läsa är; Svenska (SL), English Lit (HL), Math (SL), Psychologi (SL), Biologi (HL) och Chemistry (HL). Jag vill studera vidare till läkare i England, då behöver man en 7 i både kemi och biologi, 6 i matte. Man har alltså inte A-F, utan man har 1-7, där 1 är sämst och 7 är högst. 
 
IB är en bra grundutbildning, statistiskt sätt är IB-elver mer förberedda för alla världens högskoleprov än själva britterna/amerikanerna osv. Det är ett högt studietempo, och man över mycket på studietekniken. 
 
Det känns bra för mig att jag kommer in på en bra skola efter England också, så det inte känns helt döden att komma hem. Man måste tänka på det som kommer efter, nu lever jag i världens utbytesmania, samtidigt så tänker jag på det som händer efter. För ja, det finns faktiskt ett liv efter. 
 
Jag följer en blogg som drivs av Amanda som är utbytesstudent i Minnesota nu. Hon skriver "den nakna sanningen". Ett utbytesår är ingen dans på rosor, det är viktigt att man förbereder sig för att det kommer bli jobbigt. Man kommer gråta och få hemlängtan. Sådana inlägg som hon skriver uppskattas starkt från min sida, jag är en person som vill förbereda sig så mycket som möjligt, det kan jag göra med denna typ av inlägg. 
 
Gå in och kolla på http://aboutamanda.se. Läs hennes inlägg och förbered er redan nu. 
 
 
Trevlig måndag vänner!
 

Kommentarer
Amanda säger:

Fick ju lov att kika in har eftersom du skrev att du ska till England. Sa spannande! Jag skulle, som du kanske vet, ocksa till England egentligen och vissa dagar kan jag dromma mig bort och fundera pa hur mitt liv hade sett ur dar. Jag tror att ett utbytesar i England kan bli helt otroligt. Lite avis ar jag trts allt, aven om jag lever ett haftigt liv har i Minnesota med.

Och vad glad jag blev att se att du lankat till mitt inlagg. Det far mig att vaxa, att liksom veta att det jag skriver pa min blogg faktiskt kan hjalpa andra och ge en gnutta mening for andra.

Massor med kramar

Svar: Vad glad jag blir! Jag tror att både ett utbytesår i England och USA är spännande. Man får ut lika mycket vart man än åker. Det är en upplevelse i sig att bara åka iväg. Ditt inlägg var verkligen behövligt för mig och många andra tror jag. Hoppas du har det himla bra i Minnesota och längtar lite tills du kommer hem så jag får åka snart... [;)]
Kram!
Fanny Lindqvist

2014-01-21 | 18:05:07
Bloggadress: http://afternoontea.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback