A proper school day

En vanlig skoldag för mig börjar med att jag går upp, gör mig iordning, frukost, borsta tänderna och sedan går jag. Skolan börjar mellan 8.40 och 8.50 varje dag. Den första lektionen är alltid Form. Det kan jämföras med mentorstid i Sverige. Detta har vi för att vi ska kunna få alla meddelanden eller om våran Form Tutor vill prata med oss. Jag läser som sagt tre ämnen, detta gör så att jag även har Study Lessons på schemat. Då måste vi sitta i ett speciellt rum och plugga, även fast vi inte har något att plugga på ibland. Hur lång skoldagen är beror på hur lektionerna är lagda. Här har man även tvåveckors-schema. Vi har då Week A och Week B. Detta för att vi har två lärare i varje ämne och det hela ska gå runt. Jag gillar det systemet bättre, då det inte blir samma gamla visa varje vecka. Nackdelen är att det tar längre tid att lära sig vilken lektion man har när. 
Varje dag är indelad i fem (vissa fall sex) perioder. Period 1 är mellan 9.10am och 10.10am. Period 2 är mellan 10.15am och 11.15am. Efter detta är det rast i 15 minuter. Mellan 11.30am till 12.30pm är period 3. Lunch är mellan 12.30pm och 1.25pm. Period 4 är mellan 1.25pm till 2.25pm. Period 5 är mellan 2.30pm och 3.30pm. Om man har otur, som jag har varje måndag, så har man en period 6. Detta är mellan 3.35pm till 4.30pm. Som ni märker har vi endast fem minuter mellan varje lektion, förutom 2 och 3. Det är lite stressande ibland, för skolan är så himla stor. Så om man är i ena änden av skolan och ska till motsatta sida, så kan det ta lite mer än fem minuter att gå. Dom har ju även en klocka som ringer här, för alla på hela skolan har samma tider. I vissa byggnader ringer den lite för högt. 
Måndagar Week A har jag 6 lektioner. 
 
P1: Photography
P2: Photography
P3: Study Lesson
LUNCH
P4: Travel&Tourism
P5: Drama
P6: Drama
 
Jag kommer hem runt fem-tiden varje måndag, man är trött då. Men dagarna går ändå så himla snabbt. Varför vet jag inte riktigt, men dom flyger bara iväg. Det är snart mid-term, vilket betyder att efter det behöver man bara komma till Form två gånger i veckan. Så jag kommer ha x antal sovmorgonar. Varje torsdag till 11.30 och varannan fredag till 10.15. 
På måndag börjar Week B, men jag tror att jag föredrar Week A. 
 
Idag ska jag som sagt till Hull med Luna, sedan plugga och till sist städa mitt rum. Jag är inte den mest ordningsamma människa kan jag erkänna. 
 
Hejdå!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback